تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کانون فرهنگی وهنری کریم اهل بیت شهر سلامی و آدرس kanoonemamhassan24.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 2216
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 23 خرداد 1402

معراج پیامبر (ص) در دیدگاه عقل و وحى و آثار تربیتى آن

 محمدرضا ایزدپور

مقدمه

بحث از واقعه شگفت انگیز و محیرالعقول معراج پیامبر اعظم صلى الله علیه و آله از جمله مباحث جنجال برانگیزى به شمار می‌آید که از دیرباز تاکنون، بر سر زبان و قلم دوست و دشمن جریان داشته است. برخی از اندیشمندان و مفسران به فراخور بضاعت و توان علمى خود، در این زمینه مطالبى را به رشته تحریر درآورده و دیدگاه‌های خود را مطرح ساخته‌اند. نگارنده در این مجال در پى ارائه تحلیلی کوتاه، رسا و نسبتاً جامع از دو بُعد عقل و وحی، و گذرى بر آثار تربیتی پدیده معراج است که براى عموم مخاطبین در سطوح مختلف نیز قابل استفاده و درک باشد تا در سالى که به نام پربرکت پیامبراعظم صلی الله علیه و آله مزین گردیده است، خدمتى ناچیز به روح ملکوتى و بلند آن مقام عظما و عبد حقیقى بارى تعالی، قلمداد گردد.

 

موضوعات مرتبط: نبوت شناسی
برچسب‌ها: نبوت شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 23 خرداد 1402

وحدت محتوا در دعوت انبیاء

خداى متعال در آیه ۱۳ سوره شوری این حقیقت را روشن مى سازد که دعوت اسلام به توحید، دعوت تازه اى نیست بلکه دعوت تمام پیامبران اولوالعزم است، نه تنها اصل توحید، بلکه تمام اصول دعوت انبیاء، در مسائل بنیادى در همه ادیان آسمانى، یکى بوده است.

مى فرماید: «خداوند آئینى را براى شما تشریع کرد که به نخستین پیامبر اولوالعزم، نوح(علیه السلام) توصیه کرده بوده» (شَرَعَ لَکُمْ مِنَ الدِّینِ ما وَصّى بِهِ نُوحاً).

موضوعات مرتبط: نبوت شناسی
برچسب‌ها: نبوت شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 23 خرداد 1402

فلسفه نبوت و ضرورت بعثت انبیاء

زمانی که در غار حرا ندا بر پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) آمد که بخوان، رسالت محمد با پیام خروج انسان‌ها از تاریکی به سوی روشنایی آغاز شد. بعثت پیامبر اکرم‌(صلی الله علیه و آله و سلم) شروع رهایی انسان از بندگی مخلوقات و خلاصی از جمیع پلیدی‌ها و زشتی‌ها و پیوستن او به یگانه منشاء عالم و پذیرش توحید بود. این واقعه بزرگ‌ترین نعمت خداوند برای بشر بود.

خداوند با ارسال محمد مصطفی راه نجات و سعادت در دنیا و آخرت را برای انسان تامین کرد، اما یکی از مسائلی که همواره در نزد اندیشمندان بزرگ وجود داشته، ضرورت ارسال انبیا از سوی خداوند بوده و این که آیا نجات و سعادت بشر از طریق دیگری ممکن نیست؟ در مقاله‌ای که اکنون می‌خوانید، به این بحث پرداخته شده است و در نهایت نویسنده ، ارسال انبیا را از جانب عقل ضروری می‌داند.

 

موضوعات مرتبط: نبوت شناسی
برچسب‌ها: نبوت شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 31 فروردين 1402

قرآن و نسبت شرک به یهود

 
پدیدآورنده : زمانی، محمدحسن
متن این کتاب با همکاری مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ‏ در شبکه قرار گرفته است و هر گونه استفاده جهت چاپ و نشر آن منوط به اجازه ناشر می‏باشد .
قرآن و نسبت شرک به یهود

اکنون که روشن شد همه مفسران ، عموم یهودیان را معتقد به بنوت عزیر نمی دانستند ، باید دید که چرا خداوند آن را به همه یهودیان نسبت داده است . دانشمندان اسلامی پاسخ هایی در این زمینه بیان کرده اند ، از جمله :

موضوعات مرتبط: نبوت شناسی
برچسب‌ها: نبوت شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 31 فروردين 1402

2.jpg

قرآن و تورات

 منبع : دایرة المعارف تشیع، ج 5 , خرمشاهی، بهاء الدین

کلمه تورات 18 بار و عناوین دیگری از آن مانند کتاب موسی و... چند مورد در قرآن ذکر شده است. قرآن کریم تصریح دارد که خداوند تورات را به وحی خویش بر موسی علیه السلام نازل فرموده است (آل عمران، 3، مائده، 44) و گفته شده است که در تورات «حکم الله» نازل شده است (مائده، 43) و عیسی (ع) تصدیق کننده آن شمرده شده است (مائده 46) و گفته شده است که پیامبر اسلام (ص) نیز تصدیق کننده آن است (سوره صف، 6) و یهودیان به «اقامه تورات» تشویق شده اند (مائده، 66، 68) و در آیه مشهوری (سوره جمعه، 5) آمده است که کسانی که تورات بر آنان عرضه شده و سپس حق آن را چنانکه باید و شاید به جای نمی آورند همانند درازگوشی هستند که کتابهایی حمل می کند. و سعدی در اشاره به مضمون همین آیه است که می گوید :

 

موضوعات مرتبط: نبوت شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 31 فروردين 1402

برتری امامت بر نبوت

برتری رتبه امامت بر رسالت

 منبع: پایگاه حوزه

 سوال

 چرا مقام امامت از رسالت بالاتر و برتر است؟

 پاسخ

 چون امامت یک مقام اجرایی است و عملی کردن احکام به امام سپرده شده است که این جنبه علاوه بر جنبه تبلیغ و رسالت است. به تعبیر دیگر مقام امامت، مقام ولایت است که جنبه حقی دارد و رسالت جنبه خلقی دارد؛ امام کسی است که به لحاظ مراتب قرب، به ولایت مطلقه رسیده است و باطن عالم هم در تصرف اوست و هدایت باطنی را هم به عهده دارد؛ ولی رسالت چنین نیست. رسالت در مقام شرح، بیان و توصیف توحید است و امامت در مقام عمل و اجراء توحید و مضامین آن است.

موضوعات مرتبط: نبوت شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 28 فروردين 1402

https://img.ketabrah.ir/img/l/9533648137414966.jpg

برتری درجه امامت بر نبوت

 
منبع: پایگاه حوزه

 سوال

 اعتقادات شیعه در رابطه با شؤون امامان(ع)، در مقایسه با دیگر پیامبران در طول تاریخ، چیست؟

 پاسخ

 قرآن چنین می فرماید : (وَ إِذِ ابْتَلی‏ إِبْراهیمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنّی جاعِلُکَ لِلنّاسِ إِمامًا قالَ وَ مِنْ ذُرِّیَّتی قالَ لا یَنالُ عَهْدِی الظّالِمین ، (به خاطر آورید) هنگامی که خداوند، ابراهیم را با وسایل گوناگونی آزمود. و او به خوبی از عهده این آزمایشها برآمد. خداوند به او فرمود: (من تو را امام و پیشوای مردم قرار دادم!) ابراهیم عرض کرد: (از دودمان من (نیز امامانی قرار بده!)) خداوند فرمود: (پیمان من، به ستمکاران نمی‏رسد! (و تنها آن دسته از فرزندان تو که پاک و معصوم باشند، شایسته این مقامند) 

موضوعات مرتبط: نبوت شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 28 فروردين 1402

عکس پروفایل اسم نبوت طرح سرمه ای

تفاوت بنیادی بین نبوت و امامت چیست؟

منبع: پایگاه حوزه

 سوال

 حضرت ابراهیم امام شد بعد از امتحانات مخصوصی و این نشان می دهد که امامت بالاتر از موقعیت نبوت می باشد و همچنین همه انبیاء خدا امام نیستند. چه تفاوت بنیادی بین این دو وجود دارد؟

 پاسخ

 آنچه از روایات اهل بیت علهیم السلام فهمیده می شود این است که: نبی کسی است که وحی الهی را در عالم خواب می بیند. و رسول، آن کسی است که فرشته وحی را در عالم بیداری نیز مشاهده می کند و با او صحبت می کند.

اما در مورد امامتی که خداوند قرار می دهد یعنی امامت الهی چنانکه خداوند در مورد حضرت ابراهیم (ع) فرموده: “ إِنّی جاعِلُکَ لِلنّاسِ إِمامًا [1]

باید بگوئیم که منظور هدایت بامر ملکوتی است یعنی امام کسی است که دارنده مقام ولایت باطنی و قدرت تصرف در تکوین باشد تا بتواند هدایت بمعنای ایصال به مطلوب(رساندن به هدف)  نه فقط ارائه طریق (نشان دادن راه) را انجام دهد.

دلیل این مطلب آیات قرآن کریم است که هر جا امامت الهی را بیان می کند می فرماید:

 «وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنا » [2]

« وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنا » [3] (و از آنان امامان (و پیشوایانی) قرار دادیم که به فرمان ما (مردم را) هدایت می‏کردند؛ چون شکیبایی نمودند، و به آیات ما یقین داشتند).

یعنی امام کسی است که به امر ما هدایت می کند و در آیات دیگر امر الهی را بیان می کند:

  « إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شیْئاً أَن یَقُولَ لَهُ کُن فَیَکُونُ‏ » (‏فرمان او چنین است که هرگاه چیزی را اراده کند، تنها به آن می‏گوید: «موجود باش!»، آن نیز بی‏درنگ موجود می‏شود) [4]

پس امام کسی است که دارنده این امر الهی باشد یعنی قدرت تصرف بر تکوین، و  اطلاع بر ظاهر و باطن عالم داشته و همه اعمال و قلوب در نزد او مکشوف باشد.



[1] سوره بقره، آیه 124.

[2] سوره انبیاء، آیه 73.

[3] سوره  سجده، آیه 24.

[4] سوره یسن، آیه 83.

 

موضوعات مرتبط: نبوت شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 28 فروردين 1402

عکس پروفایل اسم نبوت طرح قرمز طلایی

فرق امامت با رسالت


منبع: پایگاه حوزه

 سوال

 فرق امامت و رسالت چیست ؟

 پاسخ

 امامت جنبه حقّی و رسالت جنبه خلقی دارد رسالت تئوری توحید را ترسیم می کند و امامت اجرای آن را و عمل کردن به آن را به عهده می گیرد. رسالت جنبه ظاهر و هدایت ظاهری را رهبری می کند که امام علاوه بر این، هدایت باطنی را هم به عهده دارد. امامت مقام ولایت کلّیه و مطلقه الهی و مرتبه خاصی از قرب الهی است. و رسالت این گونه نیست.

به تصریح قرآن مجید، حضرت ابراهیم(ع) که دارای مقام رسالت بود، بعد از سالها پیامبری و گذراندن امتحانات زیاد به مقام امامت نائل شد. [i]

«وَ إِذِ ابْتَلی‏ إِبْراهیمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنّی جاعِلُکَ لِلنّاسِ إِمامًا قالَ وَ مِنْ ذُرِّیَّتی قالَ لا یَنالُ عَهْدِی الظّالِمینَ» [ii]

(به خاطر آورید) هنگامی که خداوند، ابراهیم را با وسایل گوناگونی آزمود. و او به خوبی از عهده این آزمایش ها برآمد. خداوند به او فرمود: من تو را امام و پیشوای مردم قرار دادم‏! ابراهیم عرض کرد: از دودمان من (نیز امامانی قرار بده‏!) خداوند فرمود: پیمان من‏، به ستمکاران نمی‏رسد! (و تنها آن دسته از فرزندان تو که پاک و معصوم باشند، شایسته این مقامند).


[i] تفسیر المیزان، ج1، ص124 و ترجمه تفسیر المیزان، ج1، ص403.

[ii] سوره بقره، آیه 124.

 

 
موضوعات مرتبط: نبوت شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 11 اسفند 1401

واژه «نبوت» ‌در لغت به معنای پیامبری، و واژه «نبی» به معنای پیامبر است. بنابر قول مشهور، ریشه این دو واژه، کلمه «نبأ» به معنای خبر است، و یا به گفته راغب اصفهانی، خصوص خبرهایی است که از نوعی اهمیت برخوردارند. یعنی خبرهایی که فایده‎ای بزرگ دارند، و از آن‎ها علم یا ظن غالب حاصل می‎شود.[۱]

موضوعات مرتبط: نبوت شناسی
برچسب‌ها: نبوت شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 11 اسفند 1401

معنای «نبوت عامه» و «نبوت خاصه» و تفاوت میان آنها چیست؟
پرسش
تفاوت میان «نبوت عامه» و «نبوت خاصه» چیست؟
پاسخ اجمالی
در منابع و کتاب‌های کلام اسلامی؛ یکی از مباحث نبوّت، گفت‌وگو در مورد «نبوت عامه» و «نبوت خاصه» است که در ذیل به تعریف و تفاوت میان آنها اشاره می‌شود.
موضوعات مرتبط: نبوت شناسی
برچسب‌ها: نبوت شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 11 اسفند 1401

عصمت پیامبران

عصمت انبیاء و حکمت استغفار آنها؟!

در برخی از آیات قرآن، از استغفار و طلب آمرزش انبیاء خبر داده شده است؛ مثل استغفار حضرت نوح(ع)، حضرت داود(ع) و حضرت سلیمان(ع). همچنین خداوند به پیامبر اسلام(ص) در سوره نصر دستور استغفار می دهد: «فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كَانَ تَوَّابًا». آیا این موارد با عصمت انبیاء سازگار است؟!

 
موضوعات مرتبط: نبوت شناسی
برچسب‌ها: نبوت شناسی